دو نکته مهم از کتاب هزار و یک نکته علامه حسن زاده آملی درباره نظریه تکامل داروین
نکته 557
روزنامه اطلاعات تاریخ 16/ 2/ 1332 ه ش مطابق 22 شعبان 1372 ه ق:
لیما- یونایتدپرس- دیروز از طرف اداره باستان شناسى کشور پرو اعلام شد که عدهاى از دانشمندان باستان شناس آن کشور ضمن کشفیات و حفر آثار قدیمه جنگلهاى «اکوراکو» واقع در 155 کیلومترى لیما اسکلت یک انسان عظیم الجثهاى را پیدا کردهاند که طول قد آن نه پا و نیم مىباشد. ساختمان استخوانبندى این اسکلت به اندازهاى قوى و محکم است که پس از چندین هزار سال که زیر مقدار زیادى سنگ و خاک بوده مع ذلک آسیبى بدان وارد نیامده است.
دانشمندان باستان شناسى پرو معتقدند که اسکلت مزبور متعلق به انسان ششصد هزار سال تا یک میلیون سال قبل بوده است. با اظهار نظر این دانشمندان فرضیه «داروین» مبنى بر این که انسان از نژاد میمون است باطل گردیده است زیرا در اسکلت جدید هیچگونه علامتى که حاکى از آثار اسکلت میمون باشد مشاهده نشده است.
تقریبا یک سال قبل یک ظرف قدیمى در همین جنگل کشف شد که مربوط به یک میلیون سال قبل بوده است. این ظرف از سنگ ساخته شده بود و وزن آن به بیست و پنج کیلو مىرسید. پایان.
قبل از جنل، یکى از علماى آمریکائى از جرجى زیدان بتوسط کاغذى پرسیده بود که علماى مسلمان
در نظریه داروین چه مىگویند؟ و این سؤال براى علماى مصر فرستاده شد. یکى از آنان جوابى فرستاد وسائل اظهار تشکر کرده وعده داد جواب او را بانگلیسى ترجمه و منتشر کند.
جواب عالم این بود که نظریه داروین حدسى بیش نیست، و بأدله تأیید نشده یکى از علماى آلمان عین ادله داروین را ذکر کرده و آن را دلیل تقهقر انسان و مسخ او بمیمون دانسته، هیچ بعید نیست که مردى پس از داروین ظاهر شود و ادله او را باطل کند. با اینکه ما تعقل نمیکنیم اگر افراد انسان از زمین بر افتد، انواع بوزینه که از هزاران سال پیش تاکنون موجود بوده و تغییرى نکردهاند این همه اختراعات بشرى و علوم و ادب او را استخراج کنند. اگر عقیده داروین بطور قطع ثابت میشد ما مجبور بودیم ظاهر آیات را طورى تأویل کنیم که با محسوسات و معقولات موافق گردد اما چنین نیست.
نویسنده گوید: پس از داروین، آثار انسانى را در اعماق زمین یافتهاند از هشتاد هزار سال پیش از این و بیشتر، و منتها مدتى که داروین معتقد بود سى هزار سال است و این کشف فرضیه داروین را باطل مىکند چون آنزمان که انسان موجود بود بر حسب این کشف، قبل از دوره میمون است. کسانیکه در فلسفه قدیم بنى نوع انسان را قدیم زمانى میدانستند آدم را بنوع تأویل میکردند یا انسان کامل. و کسانى که امروز جمع بین قول داروین و عقاید دینى میکنند همین را میگویند. گوریلا و شمبانزه همیناند که هستند و همینگونه اولاد خواهند آورد و هرگز اختراعات امروزه انسان را نخواهند یافت.
این مطلب را از یادداشتهاى مخطوط مرحوم استاد علامه شعرانى نقل کردهایم. کلمه حدس بمعنى دارج و رائج عرف عام آنست نه به معنى مصطلح ارباب معقول. و یکى از کشف آثار انسانى در نکته 557 گفته شد. و در رد داروین کتابها نوشتهاند.
منبع:هزار و یک نکته علامه حسن حسن زاده آملی
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.