جلسه اول اموزش جنگ نرم

۱- روشهای سخت(اقدام نظامی و خشونت آمیز)

مثال هایی برای روش سخت عرض میکنم: (حمله نظامی و اشغال کشور ، ایجاد جنگ داخلی و حمایت از گروههای مسلح مخالف نظام اسلامی َ،ترور شخصیت های دلسوز نظام ، ایجاد جنگ مذهبی و جنگ قومی در کشور)

۲– روش های نیمه سخت (سیاسی . امنیتی . اقتصادی )

مانند : بارزه سیاسی ، کارشکنی های دیپلماتیک ، تحریم های سیاسی ، تحریم های اقتصادی ، نفوذ در ارگانهای سیاسی و امنیتی و اقتصادی ، ایجاد شورش داخلی ، حمایت از مخالفان نظام ، ایجاد هرج و مرج داخلی

مانند : مبارزه سیاسی ، کارشکنی های دیپلماتیک ، تحریم های سیاسی ، تحریم های اقتصادی ، نفوذ در ارگانهای سیاسی و امنیتی و اقتصادی ، ایجاد شورش داخلی ، حمایت از مخالفان نظام ، ایجاد هرج و مرج داخلی

۳-روشهای نرم ( فرهنگی . تبلیغی . رسانه ای )


ما در این جلسات بیشتر با این روش سوم کار داریم یعنی روش های جنگ نرم

بعضب مثال های این جنگ نرم : با جنگ روانی ، شایعه سازی و نشر اکاذیب ،تهمت و افترا نسبت به مسئولان نظام ، ترویج فساد و فحشاء و بی بند و باری ، نفوذ در مراکز علمی و دانشگاهی( در اساتید و دانشجویان ) ، تحقیر فرهنگ و ارزشهای اسلامی ، فریب ، شخصیت سازی کاذب ، جریان سازی وابسته ، سلب اعتماد مردم نسبت به مسئولان نظام ، ایجاد یاس و ناامیدی در مردم نسبت به آینده خود و نظام اسلامی و ….

حالا که با این سه روش اشنا شدیم ‌ نوبت می رسد به تعریف جنگ نرم

قدرت نرم «توانایی شکل دهی ترجیحات دیگران» تعریف شده است.

بنابراین قدرت نرم، شیوه غیرمستقیم رسیدن به نتایج مطلوب بدون تهدید یا پاداش ملموس وتوانایی کسب آنچه می‌خواهید از طریق جذب کردن نه از طریق اجبار و یا پاداش می‌باشد.

قدرت نرم، توجه ویژه به اشغال فضای ذهنی کشور دیگر از طریق ایجاد جاذبه است.

بر این پایه، کشورهای دیگر، ارزش‌های یک کشور را می‌پذیرند، تحت تأثیر آن قرار می‌گیرند، از آن تبعیت می‌کنند و در نتیجه خواهان پیروی از آن می‌شوند.

یکی از ضروری ترین مسائل برای ما این است که تهدید نرم را بشناسیم

برای انکه در جلسات بعد بهتر بتوانیم وارد جزییات بشویم ، در این جلسه تعاریف ضروری را عرض میکنیم

تعریف تهدید نرم

اقداماتی است برنامه‌ریزی شده برای جلب نظر و افکار گروه هدف تا با مشاهده تولیدات و ایده‌های جدید عرضه شده به مرور زمان از آنچه که باور و اعتقاد داشتند دست بردارند و رفتار ناشی از آن باورها و اعتقادات را فرو گذارند و در سیر و تحولی طبیعی تولیدات و ایده‌های جدید را جایگزین آنها نمایند و رفتاری متأثر از این جایگزینها بروز دهند.

تهدید نرم موجب دگرگونی در هویت فرهنگی و الگوهای رفتاری مورد قبول یک نظام سیاسی می‌شود.

برای ذکر مثال و نمونه باید عرض شود که تمامی اقداماتی که موجب شود تا اهداف و ارزش‌های حیاتی یک نظام سیاسی (زیرساخت‌های فکری، باورها و الگوها در حوزه اقتصاد، فرهنگ و سیاست) به خطر افتد، یا موجب ایجاد تغییر و دگرگونی اساسی در عوامل تعیین‌کننده هویت ملی یک کشور شود، تهدید نرم به شمار آید.

در ابتدای مطلب ، مثال هایی از روش های نرم عرض شد ،مانند : 

پخش شایعه

تحقیر فرهنکی ، از طریق ساختن جوک

و...

علاوه بر تهدید نرم ، باید با خود جنگ نرم هم اشنا بشویم

تعریف جنگ نرم (Soft War):

جان کالینز، تئوریسین دانشگاه ملی جنگ آمریکا، جنگ نرم را «استفاده طراحی شده از تبلیغات و ابزارهای مربوط به آن را برای نفوذ در مختصات فکری دشمن با توسل به شیوه هایی که موجب پیشرفت مقاصد امنیت ملی مجری می شود» می داند.

ارتش آمریکا جنگ نرم را بدین صورت تعریف نموده است: «جنگ نرم، استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و دیگر اعمالی است که منظور اصلی آن تاثیرگذاری بر عقاید، احساسات، تمایلات و رفتار دشمن، گروه بی طرف و یا گروههای دوست است به نحوی که برای برآوردن مقاصد و اهداف ملی پشتیبان باشد».

با سر جمع کردن تعاریفی که از جنک نرم ارائه داده شده است میتوانیم به یک تعریف جامع برسیم

عصاره تعاریف در رابطه با جنگ نرم را حضرات اینگونه بیان کردند: 


هر گونه اقدام نرم افزارانه اعم از : روانی ، تبلیغاتی ، رسانه ای ، سایبری ، دیجیتالی ، اطلاعاتی ، فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی و علمی است که جامعه یا گروه هدف را نشانه می‌گیرد و بدون درگیری نظامی با بهره گیری از روشهای اقناع سازی و یا مدیریت احساسات و بهره گیری از روشهای جذب ، رقیب را به انفعال یا شکست وا می‌دارد. جنگ روانی، جنگ سفید، جنگ رسانه ای، عملیات روانی، براندازی نرم، انقلاب نرم، انقلاب مخملی، انقلاب رنگی و… از اشکال جنگ نرم است.

در حقیقت دشمن برای پیروزی بر جبهه مقاومت و نیروهای اسلام و انقلاب اسلامی چهار هدف راهبردی نیز تعریف کرده که در دو حوزه داخلی و خارجی قابل تقسیم بندی است

 حوزه داخلی


۱ ) پوک شدن مسئولان و نخبگان و عموم مردم از محتوای اسلامی و انقلابی ( استحاله )

۲) بی ثبات سازی

۳) براندازی

در 

بعد خارجی نیز هدف اصلی دشمن


۱) مهار و انزوای جهانی جمهوری اسلامی است


این دسته بندی را حضرت امام خامنه ای در تاریخ . ۱۳۷۵/۲/۲۶ ارائه فرمودند

اینها تعاریف اولیه و ضروری برای پرداختن به بحث جنگ نرم بود

پس ما در این جلسه روش های دشمنی ،قدرت نرم ، تهدید نرم ، جنگ نرم را ارائه کردیم

چند نکته را اینجا باید عرض کنم

از این پس این سلسله جلسات به صورت منظم تر برگزار خواهد شد ، ان شا الله

این بی هماهنگی های ابتدایی طبیعی بود ، چون تغییراتی در سیستم اداره فضای فضای به وجود امد که ما را با مشکل مواجه کرد

در انتهای جلسه امشب ، میخواهم مهمترین اهداف جنگ نرم را لیست کنم ، ان شا الله با این اهداف در جلسات اتی ملموس تر اشنا خواهیم شد: 

۱- تضعیف فرهنگی یک جامعه در جهت تأثیرگذاری شدید .


مثال این مورد هم الی ماشا الله زیاد است ‌ ، بعد از سی و چند سال از کذشت انقلاب ، در بسیاری از دانشگاه ها ، چادر داشتن ، مورد تمسخر قرار میگیرد.

نه از سوی اساتید بلکه از سوی دانشجویان .

چرا ؟ چون این حاصل و نتیجه تبلیغات تضعیف فرهنگی این دوران طولانی است.

۲- تضعیف سیاسی کشور مورد نظر به منظور ناکارآمد جلوه دادن نظام مورد هدف و تخریب و سیاه نمایی ارکان آن نظام.


الان نگاهی به رسانه های دشمن بیندازید ‌، تقریبا هیچ مسئول مملکتی نیست که مورد تضعیف از سوی انها قرار نگرفته باشد.

اول می ایند شخصیت مسئولین و ارکان نظام را در نظر عموم تضعیف میکنند ، حالا با ساختن جوک ، شایعه، دروغ ، جعل و ...

بعد از ان مردم خود به خود از نظام رویگردان می شوند

نمونه بارزش ایت الله جنتی

این حجمه تبلیغاتی تضعیفی برای این پیرمرد را چه کسی مدیریت میکند؟ 

واقعا سن هفتاد و چند سال این بنده خدا خیلی تجیب غریب است؟ یا انکه دشمن میداند دست روی کدام نقاط حساس بگذارد

۳- ایجاد رعب و وحشت در مواردی همچون فقر جنگ یا قدرت خارجی سرکوبگر .

هالیوود ، یک ابزار تبلیغاتی فوق العاده قوی است

قدرت نظامی امریکا از طریق همین غول تبلغیاتی انقدر ترویج شده است

وزارت دفاع امریکا یک اختراع جدید میکنه ،‌اما این رسانه های تبلیغی با اب و تاب و هزار دروغ ، اون اختراع را تبلیغ میکنند 

مثلا سلاح هارپ را یادتون باید باشه چطور تبلیغ میکردند

به حدی رسیده بود که مردم فکر می کردند هر زلزله بزرگی که میاد ، کار امریکاست ، چون از هارپ استفاده کرده

۴- اختلاف افکنی در میان مردم و برانگیختن اختلاف میان مقام های نظامی و سیاسی کشور .

این اختلاف افکنی را در فتنه هشتاد و هشت خوب میشه رصد کرد

با یک کار مهندسی شده ، هم مسئولین و هم مردم به دو دسته تقسیم شدند

اگر تدبیر رهبری نبود مشمص نبود الان وضع چی باشه ، این یعنی ایجاد شکاف در ساختار یک کشور با ابزار جنگ نرم ، مثل شایعه و جعل و دروغ پردازی

۶- بی تفاوت کردن نسل جوان به مسائل مهم کشور.

این بی تفاوتی روز به روز در جامعه ایران در حال شدید تر شدن هست

عدم حضور خیلی از جوان ها در پای صندوق رای چیه؟ همین بی تفاوتی

حرف بعضی از لین جوونها اینه که اینها همه سر و ته یک چیزن، هر کدوم بشن رییس جمهور فرق نداره

این بی تفاوتی با شیوه های تبلیغی در ذهن این ها حک شده ، البته دشمن از ضعف ما برای این عملیات های روانی استفاده میکنه

۷- کاهش روحیه و کارآیی در میان نظامیان و ایجاد اختلاف میان شاخه های مختلف نظامی و امنیتی.

مورد بالا یک نمونه خوبی ازش در دست داریم و همه شما دیدید

وسط جنگ یمن و یک دفعه با هک کردن سایت شبکه العالم ایران ، یک خبر جعلی را فرستادن روی انتن

اون خبر چی بود؟

کشته شدن فرمانده شبهه نظامیان حوثی 

این خبر ، اون هم از یک رسلنه شیعه ، برای نظامی های حوثی چه تبعاتی میتونه داشته باشه؟؟؟

یقینا ضعف روحیه وحشتناک ضعیف

علاوه بر این ، دشمن با نفوذ به این شبکه و درج این مبر کذب ، مترصد این بود که عبدالمالک الحوثی سریع افتابی بشه و تکذیبیه صادر کنه

به محض افتابی شدن ، مکانش لو بره و سرویس های جاسوسی ایشونو شکار کنن

اینها مهارت های جنگ نرم دشمن محسوب میشه

۸- ایجاد اختلاف در سامانه های کنترلی و ارتباطی کشور هدف.

این اختلاف و اختلالات در سامانه های کنترلی میتونه با نفوذ یک ویروس باشه ، مثل ویروس استاکس نت

یک ویروس قوی ، که چند ماه صنعت هتسنه ای ما رو با مشکل مواجه کرذ

که شهید احمدی روشن 

خودشون موفق به تشخیصش شدن

۹- تبلیغات سیاه به وسیله شایعه پراکنی و جوسازی از راه پخش شب نامه ها و…

شایعه ، شاید از ان ابزار هایی باشه که سرعتش از نور هم بیشتره

یک شایعه را می افته که اقا طلا گرون شد

یک دفعه مردم هجوم میارن به بازهای طلا فروشی و کل بازار طلا با همین هجوم دگرگون میشه

مثلا فلان تاجر بزرگ ، میاد شکر وارد میکنه و انبار میزنه

بعد که انبارش به حد اشباح رسید ، شایعه میکنه که شکر کم شدن تو بازار و داره گروه میشه

قیمت شکر با این تبلیغ میره بالا و اون چند صد تن شکر این اقا با بالاترین قیمت فروخته میشه

۱۰- تقویت نارضایتی های ملت به دلیل مسائل مذهبی، قومی، سیاسی و اجتماعی .



این مساله خیلی روشن و بدیهیه که از ذکر مثال خود داری میکنم

۱۱- تلاش برای بحرانی و حاد نشان دادن اوضاع کشور از راه ارائه اخبار نادرست و نیز تحلیل های نادرست و اغراق آمیز.