بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه پنجم آموزش فضای مجازی
موضوع:لغزش گاه های فضای مجازی برای یک روحانی
فضای مجازی مخصوصا گروه های ارتباط جمعی برای همه اقشتر لغزش گاه هایی دارد. مخصوصا برای یک روحانی، ما در این جلسه این مبحث را مطرح میکنیم و انتظار داریم عزیزان خوب مطالعه کنند و به کار ببندند
عکس پروفایلی که ما انتخاب میکنیم حاوی پیام های بسیاری است.
اخم ، خنده ، نحوه نگاه ، محاسن ، نوع لباس و ... همگی پیام هایی را برای مخاطب ارسال می کند
اولین چیزی که مخاطبین شما در فضای مجازی به ان جلب می شوند ، تصویر پروفایل شماست
گاهی روحانیون از تصاویر علما استفاده میکنند
گاهی هم از تصویر شخصی خودشان
گاهی از تصویر یک حدیث یا ایه
گاهی از تصویر منظره
و ...
روحانی وظیفه ذاتی اش تبلیغ است و اولین قدم برای تبلیغ و تاثیر گذاری ، جذب است. در فضای مجازی اولین چیزی که می تواند موجب جذب شود تصویر پروفایل ماست.
اگر تصویر ما اخمو و سنگین باشد میتواند موجب دفع شود
اگر تصویر ما خیلی بازاری و اتلیه ای باشد اعتماد را کم تر جذب میکند
اگر تصویر خیلی خاکی وبسیجی افراطی باشد ، تاثیر معکوس میگذارد
و هکذا
اگر بنا است تصویری از خود قرار دهیم طوری تصویر را انتخاب کنیم که مثبت ترین تاثیر را بر مخاطب داشته باشد
و بدانیم با گوشی های اندروید می شود از کل مکالمات شما عکس بگیرند و در همه کروه ها پخش کنند
اگر با تصویر خودتان در خصوصی به یک جوان تندی کردید و خدای ناکرده از کوره در رفتید ، انتظار نداشته باشید این مکالمه در حد همین صحبت خصوصی بماند. ممکن است تصوپیر ان گفت و گو سندی شود بر علیه روحانیت و بگویند ای مردم ببینید این روحانی ها چطور صحبت می کنند
مساله دوم : انتخاب ای دی یا همان نامی است که قرار است برای دیگران نمایش داده شود
این نام نمایش داده شده هم حاوی پیام است.
اقا حوان طلبه ای میشناختم که نام خود را شیخ حامد گذاشته بود.
شیخ حامد لفظ بدی نیست اما ایا مناسب است؟
مطلب دیگری که مهم است این است که گوشی شما و نام کاربری شما در حکم امضای شماست
اگر این گوشی در دست کسی باشد و او با نام کاربری شما کاری کند و مسئول کیست؟
یقینا مسئول ماییم. ولو بی تقصیریم اما به نام ما کار ها شده و تا ثابت کنیم که ما نبودیم هزار گرفتاری دارد
نمونه اش بعضی از عزیزان
از روی ساده دلی گوشی را به دست افرادی دادند، و شد انچه نباید میشد
دادن گوشی به دیگران یعنی دسترسی او به حساب های کاربری ما.
با داشتن گوشی شما اشخاص می توانند تمام تصاویری که از زمان خریداری کردن گوشی در ان ذخیره شده را بازیابی کند
و شخص با برداشتن گوشی می تواند به اسم شما خیلی کار ها انجام دهد ،
حساسیت کار وقتی زیاد است که تصویر پروفایل شما تصویر یک روحانی است
می شود برای نرم افزار های خودمان رمزی قرار دهیم
یا برای قسمت پیامک خود رمز بگذاریم
این یکی از شیوه های امن است
مطلب مهم دیگری که در این جلسه ضروری است تذکر دهیم ، کپی کردن مطالب از یک گروه به گروه دیگر است
وقتی یک عکس به دستتان رسید ، از خودتان چند سوال بپرسید
۱. این تصویر توسط چه کسانی ساخته شده؟
۲.اهداف سازندگان ان جه بوده؟
۳. چه علائم و مشخصاتی در ان ثبت شده؟
۴. ایا منبع ان تصویر موثق است؟
۵. و ارسال این تصویر و یا مطلب در شان یک روحانی است؟
۶. با ارسال نکردن ان چه اتفاق بدی می افتد؟
ما خیلی وقت ها ناخواسته مبلغ دشمن می شویم
مثلا عکسی میفرستیم در فلان گروه
زیر عکس ادرس یک سایت است
مخاطبین ما جون ما یک روحانی هستیم به ما اعتماد دارند
پس ان سایت هم به واسطه ارسال ما ناخود اکاه مورد تایید ماست
در صورتی که ما اصلا حواسمان نبود انجا ادرس سایتی هم هست و اصلا محتوایش چیست
اما یقینا وقتی با هویت علنی و با تصویر شخصی فعالیت کنیم ، حساسیت ها و لغزشها به اسم شخص ما تمام نمی شود و به اسم کل روحانیت و اسلام تمام می گردد.
مطلب مهم دیگری که در این فضای مجازی باید مورد توجه باشد این است عضویت ما در یک گکروه می تواند به معنای تایید ان گروه باشد
یک طلبه عزیز بود وارد یک گروه مستهجن شد برای هدایت
ان نامرد ها هم عکس ای دی وی را در وسط انبوه مطالب زشت گرفتند و در اینترنت پخش کردند
ان بیچاره رفته بود هدایت کند اما خروجی اش شد اخوند ها در گروه های مستهجن فعالند
مطلب مهم دیگری که باید توجه کنیم این است که استیکر های مختلف با اهداف مختلف ساخته می شوند
مثلا فلان بازیگر غربی
یا فلان شخصیت کارتونی
یا فلان بازیگر تلویزیونی
حتی المقدور عزیزان از این ساتیکر ها استفاده نکنند که مضراتش بسیار است. مگر انکه واقعا سپاد رسانه ای بالایی داشته باشید.
مثال هایی بزنم
لوک خوش شانس را همه دیدید. اما واقعا لوک موش شانس نماد چیست؟ و چرا ساخته شد؟
لوک خوش شانس نماد یک یهودی مهربان و بی خانمان است. یهودی بی سرزمینی که در جست و جوی سرزمین موعود است .
و تفاسیر دقیقی که دارد.
پس یکی از لغزشهای استفاده از این استیکر ها این است بعضی نماد ها و مفاهیم و سنبل های بد را القا میکند
لغزش دیگرش این است که ناخود اگاه بعضی رذائل را القا میکنیم.
مثلا عکس بابا پنجعلی و با ان ادبیات خاص خودش
یا عکس ارسطو با ان ادبیاتش
نا خود اگاه تقلید صدا ،ادا در اوردن ، تکه کلام داشتن و ،،، توسط همین امور القا می شود.
و ما نباید در این زمینه به این چیز ها دامن بزنیم.
والسلام
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.